Laboratorul de fizică

Prima pagină » Materiale pentru elevi

Materiale pentru elevi

Urmãrind programele şi manualele de fizicã se remarcã peste tot amprenta caracterului experimental ce se atribuie acestei materii şcolare. Dintr-o asemenea perspectivã rezultã cã activitatea de laborator are o importanţã decisivã, fiind condiţia « sine qua non » a predãrii – învãţãrii acestei discipline fundamentale, ce are ca obiect de studiu natura cu manifestãrile sale fizice.

Experimentul de laborator este metoda euristicã de organizare şi realizare a activitãţilor practice pentru deducerea informaţiilor teoretice, concretizarea, verificarea, aprofundarea şi consolidarea cunoştinţelor şi deprinderilor psiho-motorii în perspectiva pregãtirii elevilor pentru integrarea socio-profesionalã.

Experimentul este o observare provocatã. A experimenta înseamnã a-i pune pe elevi în situaţia de a concepe şi practica ei înşişi un anumit gen de operaţii cu scopul de a observa, a studia, a dovedi, a verifica, a mãsura rezultatele. Este o provocare intenţionatã a unui fenomen în condiţii determinate, în scopul observãrii comportamentului, al cercetãrii relaţiilor de cauzalitate, al descoperirii legitãţilor care-l guverneazã, al verificãrii unor ipoteze.

15

Fizica, fiind o ştiinţã a naturii foloseşte experimentul, atât ca metodã de investigaţie ştiinţificã , cât şi ca metodã de învãţare. Experimentul de laborator, în corelaţie cu principiile didactice moderne, urmeazã treptele ierarhice ale învãţãrii, conducând elevul de la observarea unor fenomene fizice pe baza demonstraţiei, la observarea fenomenelor prin activitatea proprie (faza formãrii operaţiilor concrete), apoi la verificarea şi aplicarea în practicã a acestora (faza operaţiilor formale) când se cristalizeazã structura formalã a intelectului şi în continuare, la interpretarea fenomenelor observate care corespunde cu faza cea mai înaltã din treptele ierarhice ale învãţãrii (faza operaţiilor sintetice)

Folosirea experimentului ca metodã didacticã presupune din partea elevului o gândire abstractã consolidatã, stãpânirea raţionamentului ipotetico-deductiv şi a celui inductiv, capacitatea de a formula şi combina ipoteze concrete de lucru în scopul de a elucida unele aspecte fundamentale şi în condiţiile eliminãrii efectelor nedorite ale fenomenelor ce se suprapun peste cel studiat.


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Introduce adresa de e-mail pentru a primi ultimele noutăți

Alătură-te altor 7 urmăritori

%d blogeri au apreciat asta: